Re: Forskel eller lighe d på RAID 0+1 og RAID 10 ? - TAK!

Den Sat, 30 Dec 2006 23:05:48 +0100. skrev Michael Schmidt:

> Jeg har søgt lidt rundt på nettet og fundet at langt de fleste benytter
> samme terminologi som Martin refererer til.
> Selv fandt jeg følgende link værdifuldt, da teksten på meget letforståelig
> vis beskriver de to "nested RAID" varianter.
>
> http://aput.net/~jheiss/raid10/

Jammen Linux raid10 som implementeret i kernen er ikke "nested". Jeg kan
godt se at det er forvirrende, og jeg har skrevet lidt om det i wikipedia.

Hvad skal man så kalde linux raid10, hvis det ikke er det samme som de
fleste andre kalder raid10? jeg er selv meget imod at bruge samme navn for
nye ting, men det er altså hvad Linux raid-vedligeholdern Neil Brown har
gjort.

Linux raid10 er også noget som bryder med den gængse opfattelse af hvad
der er muligt. Jeg synes jo selv det er smart med dobbelt ydelse, men der
er mange som denne landvinding ikke er gået op for.