Re: GRUB i stedet for lilo

On Tue, Jan 02, 2007 at 22:48:59 +0100, Claus M. Christiansen wrote:
> Godaften...
>
> Derfor: Er der en/nogen der kan give en hånd med på vejen? En der har
> gjort det, og kan guide lidt?
> Jeg bruger Debian og har installeret GRUB via apt så mener den skulle
> være inde nu, men opsætningen kniber dog.
> Jeg har en multiboot maskine med en Linux del, med flere kerner, og en
> WinXP del, og vil fortsat gerne kunne boote begge via et valg i opstart
> som jeg har det i dag.

I ubuntu (og andre) er Grub default bootmanager.
Og det virker til at boot'e en eller flere Linux og WinXP.
Der kan dog opstå lidt problemer hvis man har
både IDE og SATA (eller SCSI) diske og vil boot'e
på SATA (eller SCSI).

Er det standard system med IDE diske plejer det
at gå automatisk.

Har ikke haft brug for grub på min debian-server, ikke
særligt ofte den boot'er:
 # uptime
 23:14:04 up 399 days,  5:30, 11 users,  load average: 0.03, 0.17, 0.10
så den kører med Lilo endnu.

I ubuntu er grub opsætning under /boot/grub/
og  /boot/grub/menu.lst som primære config-fil.

Har install og configuration af grub pakke i debian ikke
lavet nogle default filer?

PS
sørg for at have en boot-floppy/CD som du kan anvende
til at boot'e din maskine uden brug af bootmanageren
på harddisken.
Så kan det ikke gå helt galt når du eksperimenterer.

--
mvh Frank Damgaard  |