Re: Tv-kort till en pvr

On Thu, Jan 04, 2007 at 07:08:43 +0100, Ib Uhrskov wrote:

> Hej Frank.
>
> Det er nu ikke sikkert. Jeg sad lige og kiggede på fibernet udbyderen i
> mit område, og de begynder at udbyde DTT signaler sammen med de analoge
> kanaler. Prøv at kigge her
> http://www.fiberbredbaand.dk/portal/page/portal/Energimidt/forside/tjenester/digitaltv/digitvpakker?page=282
> og rul ned til de sidste kanaler.

Det er jo fordi de tilbyder en coax-løsning med almindelig UHF-kanaler.
og for at overholde lovens krav om digital tilbud af DR1/DR2/TV2 (must
carry), har de blot fødet kabel-nettet/coax med DVB-T signalet inden omkodning.
Egentlig burde de havde lavet det om til DVB-C som TDC,
Der står stort set intet rent teknisk om hvordan de gør, men det
er ikke IP-TV når man får kanalerne via diverse VHF, UHF og kabel-tv
kanaler. Der findes dog en løsning hvor man kan sende et coax-signal
over fiber, og så via specialbox konvertere igen til "coax-signal"
med VHF/UHF og kabel-kanaler.

I Nesa/Dong_Energy områder er fiber-tv glasfiber, og kun via IP-TV
og en  special set-top-box/STB. Data bliver sendt digitalt, og
*ikke* moduleret til analog signal eller i 64QAM (DVV-T/DTT)
     http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation
Man kan så selv vælge om man vil bruge Fast-TV elle Dansk Bredbåind
som TV udbyder af IP-TV.
http://www.dongenergy.dk/privat/basisydelser/fibernet/tjenester+og+udbydere/index.htm

Ulempen ved IP-TV løsning er at hver TV skal have sin egen set-top-box,
de kan så fås for 39kr/md per ekstra box.
Desværre ser der ikke ud til at være løsninger hvor man kan
digitalt gemme på PC , uden omvej via SCART/analog :-(

> Jeg har længe overvejet at skifte til fiberbredbånd, men er faktisk
> blevet meget glad for det digitale signal idet jeg har et lcd tv med
> digital tuner... Og de billeder jeg har set hos naboerne, har jeg ikke
> været helt tilfreds med. Og at jeg så skal til at bruge mit 500MCE kort
> igen i stedet for mine 2 dvb-t kort, det gad jeg faktisk ikke.

Her i Kbh. kan man modtage Sverige/DVB-T med 5 MUX som giver
ca. 9-10 ukodede digital,  samt digitalt DR1/DR2/TV2 fra Hove.
Jeg har så også satellit/DVB-S med 7 satellitpositioner, og det
er idag også digitalt :-)
Men min Hauppauge PVR350 bruges stadig en del, da lokal-tv sendes analogt
og Canal Digital programmer skal optages analogt via satellitreceiveren :(

--
mvh Frank Damgaard  |