Svar: Re: Bouce mail vs. SPAM mails.

Hej! Jesper og JonB

Tak! for svaret.

Sådan som det ser ud nu, er at jeg har min egen mailserver som tester
service tilgængeligheden mod det firma, som jeg arbejder for. Der er så nogle
som klassifisere denne aktivitet som spam, hvilket jeg ikke kan greje, da det ikke
drejer sig om salg eller nogen anden kriminaliserende aktivitet.

Derfor leder jeg efter en lovtekst, som siger at det må man ikke gøre.

Jeg ved også godt, at det måske ikke er her man skal henvende sig, da det
måske har mere af politiskkarakter.

/ingerslev

> Jeg ved at der sidder rigtig mange kloge hoveder her, så jeg kunne
> godt tænke mig, om der var nogle der kunne svare på dette spørgsmål.
>
> Bounce mail er det det samme som at sende spam? og hvis det eller
> ikke er, er der så nogle der ved hvor man kan finde en lov-tekst om
> det ?

Hvis du driver din egen mailserver, og den modtager mail for
@eksempel.dk - Uden at kigge efter hvad der står foran @'et, men
først gør det efter mailen er modtaget på din server, og ligger i
dit mailsever softwares kø. Så skal din server bounce den. Det vil den
gøre til afsenderen, som sikkert er forfalsket. Dermed kommer du til
at irritere intetanende internet brugere, som ikke har noget med dig
at gøre.

Det kaldes backscatter, og skal for alt i verden undgåes. At lave
backscatter er lige så "kriminelt" som det er at køre et åbent relay,
og kan vel godt kaldes for spam. Jeg tror dog ikke der er nogen love
om det.

Man undgår det ved at lade din SMTP server vide hvilke adresser på
dit domæne der er gyldige, og afvise mail til alle andre adresser. I
det hele taget synes jeg at bouncemails fra eks. virus/spam scannere
burde forbydes. Af samme grund som ovenfor.

Mvh. Jesper