Re: Ny maskine EM64T

Jesper Krogh wrote:
> Jeg er ved at samle en ny desktop maskine, den får en EM64T processor
> (Celeron D 2.8 ghz) så den kan jo køre en AMD64 distribution.
>
> Er der nogle der rent faktisk gør dette på desktoppen og hvilke
> begrænsninger har det? (flash, java, etc. etc.). Er der nogle der har
> success med at få disse ting til at køre sideløbende i et chroot? Eller
> installerer folk bare i386-versionen hvis de skal bruge flash?

Jeg gør.

SUSE er biarch. Alle 32bit biblioteker er der, den kommer som standard med
32bit firefox, således at man kan bruge java og flash uden problemer. 64bit
konqueror kan bruge nogle 32bit plugins. Det fungerer altså stort set som
Windows' 64bit hvor man kan installere 64bit og 32bit pakker som man
lyster, dog kan man løbe ind i problemer med arkitekturen på forskellige
afhængigheder, da man ikke kan have den samme pakke med to forskellige
arkitekturer samtidig.

Jeg ved ikke om andre distributioner gør noget lignende, muligvis Mandriva.

De andre metoder med chroot har jeg aldrig bøvlet med.

Gnash har jeg testet kort i en tidligere udgave, det virkede ikke helt
brugbart endnu, men ganske lovende.

Jeg skal ærligt sige at jeg ikke oplever nogen mærkbar ydelsesmæssig
forskel, og til gengæld er der lidt småproblemer med enkelte video-codecs.
Så jeg har svært ved at pege på nogle fordele, jeg kører dybest set kun
64bit "fordi jeg kan".

Det er ikke så længe siden jeg stødte på disse benchmarks af 32bit vs. 64bit
Ubuntu:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=616&num=1

--
openSUSE begynderguide: http://suse.linuxin.dk