Re: Lyd fra laptop til stereoanlaeg traadloest

On 2/10/07, Peter Maersk-Moller <peter@xxxxxxxxxxxxxxxxx> wrote:
Hej

Imidlertid er hoejtalerne i en laptop crap, og jeg gider ikke sidde med
hovedtelefon paa hele dage. Derfor har jeg et langt audiokabel mellem
min laptop og mit stereoanlaegs AUX-indgang.

Nu ville jeg gerne kunne sende lyden fra mit laptop til stereoanlaegget
traadloest.

Det logiske ville være å koble en liten og søt maskin til Musikkanlegget så sant
ikke denne har en digital inngang.
Dette for å minimalisere tap i lydkvalitet.

http://www.nuug.no/aktiviteter/20070109-mythtv/
ftp://ftp.nuug.no/pub/dist/20070109-mythtv.pdf

Kjekke linker:
www.mythtv.org
•www.mysettopbox.tv
•knoppmythwiki.org
•www.lirc.org

For å få til fjernbetjening av filserveren bruker du MythTV

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Front-end_myth-tv_setup.jpg

For å unngå å bruke en browser kan du
lage IR-kontroll til MythTV

http://www.lirc.org/

http://www.irblaster.info/?gclid=CLf117bOpIoCFQJPQgodWE6nuw

http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/AddAnInfraredReceiverAndTransmitterWithLIRC

Da kan du velge mellom en fysisk IR-fjernkontroll
eller å legge fjernkontrollen som software på din Lap-Top.
PDA som kjører Linux er også mulig.

Oversikt over fjernkontroller som er støttet:
http://lirc.sourceforge.net/remotes/

Siden du ikke har nevnt noe om flere høyttalere så antar jeg at dørene
står åpne slik at lyden slipper til.

Siden du formodentlig ikke har fri sikt så må du for å få det til å
virke ha sterke sender dioder. Alternativt en relesender, men slikt
koster penger.

De pleier å sørge for at signalet reflektere godt i vegger og tak.
Det mest fete ville være TV-fjernkontrollen til B&O på første delen av
80-tallet.
Den var feilkonstruert slik at fjernkontroll over 20 meter til
naboblokken var mulig.
Det ble utbedret ved å sette inn en motstand i serie med de 2 diodene,
men du kan du alltids lodde vekk.
Du kan alltid prøve deg frem med det du har liggende.
En programmerbar fjernkontroll som takler flere typer er greiest til å
begynne med.
Den støtter gjerne noen hundre fjernkontroller.

Miljøvennlig er det også.
Du kan rolig lukke ned din Laptop og spare strøm.

Du kan sågar ha flere fjernkontroller
slik at den dagen din Laptop dør hen så kan du lytte
på god musikk mens du leser en god bok :-)

Samtidig har du ved å bruke MythTV lagt grunnlaget for ditt multimediecenter :-)
Med andre ord modulært og fremtidsrettet.

Alternativt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox
http://www.dreambox.no/100godegrunner.php
Køpe en brukt Dreambox og bruke den til MP3/Wave spiller
Fjernkontroll og Webgrensesnitt tilgjengelig for betjening :-)
Støyfri, liten og søt :-)

Mvh
Jim Oksvold