Xgl, Kubuntu Dabber: Hvilket OpenGL grafikkort?

Jeg skal til at rode med noget opengl for sjov og kunne i den forbindelse også godt tænke mig at prøvekøre Xgl eller lignende på min Kubuntu Dapper.

Er der nogen der har erfaring med at køre Xgl på en Kubuntu Dapper og kan anbefale et billigt, understøttet grafikkort (helst uden proprietære drivere, selvom jeg tror at dette bliver et svært krav at leve op til) og hvor det helst kører "out of the box" uden besværlige kernekompileringer, tweaks, hardware-mods eller andet... :-)

Hardwaren er en ældre athlon xp 2800+, kun med 4xAGP på et asrock K7VM4 motherboard med 512 MB ram.

Med venlig hilsen Preben

Follow ups