Re: keldix på CD i stedet for DVD

Lars Madsen wrote:

> [...]
> tænkte at jeg ville prøve at installere Linux på den i stedet. De har bare
> brug for
> email, en browser og noget tekstbehandling.
>
> så evolution (fordi de pt. anvender outlook), firefox (anvendes
> allerede) og OpenOffice ville være et fint valg.
>
> Jeg kan se at der er en del som har rost keldix for at være nemt at
> anvende for nybegyndere, så det har jeg lige tænkt mig at ville installere
> på min egen laptop for at teste det først.
>
> Her er dog mit problem: hvorfor fylder keldix iso-filen dobbelt så meget
Jeg har ikke prøvet Keldix, men syntes det er et godt initiativ.

Grunden til den fylder mere, (tror jeg,) er at, den har alle de
(properitære) codecs, som man i andre lande (Læs: USA) ikke må distibuere.

en anden grund kan også være at mange distributioner, vælger at gå meget op
i GPL-licensen og hvis man gør det, siger man at, software skal være frit
tilgængeligt, hvor ordet 'free' bruges og oversættes til: gratis og frit
tilgængeligt (Open Source). Her har Keldix, så Skype og kommer som standard
med en firewall (Shorewall), desuden har den properitære grafikdrivere.

så hvis du tager PCLinuxOS CD'en, som sikkert fylder 600 - 700 MB,og lægger
kodecs og lidt andre programmer, som skype mv. så er man man nød til at
lægge det på  en DVD.

Jeg ved ikke om det er rigtigt det jeg skriver, men har en formodning om at
det passer rimeligt. prøv at læse på: http://keldix.com

> den seneste pslinuxos live kan være på en CD, det kan keldix ikke.
>
> Maskinen det skal installeres på har ikke noget DVD-drev, kun et CD-drev.
Kan du ikke låne et eksternt DVD-drev, eller skifte dit CD-drev ud med et
DVD, de er ikke ret dyre.

> hvad er forskellene mellem keldix og pclinuxos?
Kodecs og nogle programmer + firewall.

> og ville vi bare kunne
> tage den sidste og få den i en dansk opsætning?
Jo, men så skal du selv installere: Dansk oversættelse, Skype, Shorewall og
grafik-drivere.

Med venlig hilsen

Jan Trøjgaard