lfk@xxxxxxxxxxxxxx

Hej Lotte,

Jeg læste din artikel om den nye bog Self-organisation. Helt ny er den nu
ikke. Den er fra oktober sidste år og tilsyneladende udsolgt fra forlaget.
Dermed ikke sagt, at den ikke er aktuel...

Det kunne i samme boldgade være interessant med en anmeldelse
af: "Democratizing Innovation" af Eric von Hippel. Udvikling er noget der
foregår hos superbrugerne af et produkt. Det giver bedre
næstegenerationsprodukter end dem man centralt kunne komme på i en
produktudviklingsafdeling i et firma. Brugerne er rykket tættere på
udviklingen. Dette er så interessant at koble med de løsere ophavsretlige
love som Lawrence Lessig står for. Det vil sikre et bedre forhold mellem
producenter og superbrugerne af produkterne.

Der findes masser af eksempler indenfor den verden jeg beskæftiger mig med
nemlig Linux og Open Source. Masseprodukter så som Linksys WRT54G (trådløs
router) og NSLU2 (netværksdisk miniserver) er på grund af Open Source
licenserne blevet brugt i stor stil til ting, som producenten ikke havde
forestillet sig kunne lade sig gøre eller at der var et marked for
overhovedet. Brugerne finder sammen i virtuelle netværk og modficerer et
standard produkt til at kunne noget nyt. Både WRT54G og NSLU2 har haft
længere levetider i markedet end tilsvarende produkter, der ikke har åbnet
op for brugerne.

Mvh
Andreas Bach Aaen