Lyd og trådløst net Debian 4.0

Hej.

Jeg går kraftigt og overvejer Debian 4.0, har prøvet en
standardinstallation med GNOME. Der viste sig at være en enkelt problem,
jeg ikke havde forudset, og et jeg kendte:

Den uforudsete: Lyden, der var ingen fejlmeldinger af nogen arter, men
alligevel ingen lyd på min Fujitsu-Siemens AMILO Pro V3505?! Hvordan kan
det være? Hvad skal gøres/installeres for at lyden til at virke?

Det kendte problem: Hvor findes der en nem/relativ nem HOWTO til at få
ipw3945 driveren til at virke? Kan forstå at det ikke er så simpelt, bl.a.
fordi driveren er closed source. Skal kan fungere med WPA og hotspots etc.

Håber på snarlig hjælp.

Mvh.

John Poulsen

Follow ups