Re: Hvilket fotoprogram (eller GIMP, hvordan...)

Søndag den 10. juni 2007 23:22 skrev Jim Oksvold:
> [...]

Det er ikke 'brun' plast, men et indbygget farvefilter der skal kompensere for
forskellig lysfølsomhed i filmens lag.
Det orange skær er en del af negativet, og ude det burde der komme et
betydeligt farvestik på det færdige billede.

Et negativ der bliver vendt med GIMP (højreklik på billedet - 'Lag / Farver /
Inverter') burde automatisk have de rigtige farver. Det får de i det mindste
her på min boks, og jeg har ikke sat GIMPen op til noget ekstra...

Den orange farve vil give et blåstik i det færdige billede, hvis den af en
eller anden grund er for dominerende. Bare skru lidt ned for den blå - jeg
tror endda den kan gøre det i batch mode med et par kommandolinie switche...

Ha' sjovt -
Kim 'Pirat'