Re: bedste måde at behandle video-output fra canon-digicam

On Mon, Jun 11, 2007 at 14:36:08 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:
> HEJ
>
> Jeg har lavet nogen optagelser fra mødet om MS og ODF sidste mandag.
> men jeg er ikke tilfreds med resultetet. Bl.a er billed/lyd ikke i sync.
> Og der er ingen kompression.
>
> Jeg har lagt rå data, de første 1,5 MB op på
> http://sslug.dk/~keld/test.avi

> Er der nogen der kan foreslå en god måde at gøre det på

problemer med lydsync i mpeg2 video/audio kan løses
med følgende:
    -mc 0 -vf harddup

Det ser ud til at virke hos mig så jeg ikke få et par "skipping frame"
i starten.

Jeg prøvede både xvid of lavc (mpeg4) .

alm. lavc med passende options kan anvendes, her i 2 passager:

mencoder -ovc lavc -oac lavc -lavcopts \
 acodec=mp3:abitrate=32:vcodec=mpeg4:aspect=4/3:vbitrate=400:vpass=1 \
 -mc 0 -vf harddup -ffourcc DX50 -o /dev/null test.avi

mencoder -ovc lavc -oac lavc -lavcopts \
  acodec=mp3:abitrate=32:vcodec=mpeg4:aspect=4/3:vbitrate=400:vpass=2 \
  -mc 0 -vf harddup -ffourcc DX50 -o test_mpeg4.avi test.avi

Videobitrate kan ændres i ovenstående til mere eller mindre
end de 400 kbps. Default i mencoder er vist 800 nok er i overkanten
til dette materiale. ( vbitrate=400 )

Audiobitrate for mp3 er sat lav , til kun 32 kbps, øg evt. til 32, 96 eller
128 kbps. (abitrate=32)
Jeg syntes dog ikke der er stor forskel om det er 32 eller 128.

Se tests på : http://tyge.sslug.dk/~frank/test/
inkl. test.avi filen.

Alle 3 eksempler ser ud til at virke i windows med enten
divx codecs (gratis/closed source) eller ffdshow (opensource)

--
mvh Frank Damgaard  |