Re: Problemer med ubuntu på Lenovo T61

On Wed, 26 Sep 2007 19:09:51 +0200, Anders Thøgersen <anderslt@xxxxxxxxx> wrote:

On 18:00 Wed 26 Sep 2007, Jens Bang wrote:
Jeg har installeret en ubuntu 7.04 på min splinternye Lenovo T61. Jeg brugte
den CD der hedder Alternate Disk fordi jeg ville have fuld kontrol over
partitioneringen. Installationen gik helt fint, og selve boot-delen ser også ud til at gå fint (jeg får vist ubuntu logoet og progress baren starter ved ingening og går stille og roligt op til fuld). Men når den så skal til at skifte til login-skærmen, så går skærmen i sort. Der dukker et par vandrette hvide linier op i et kort sekund (som om den skifter skærmopløsning), og så
går skærmen i sort.

Hvad kan der være i vejen? Og hvordan udbedrer jeg det?

Jeg kan godt boote til recovery mode (dvs. en command prompt i text-mode).

Det lydere som din X server ikke får sat de rigtige indstillinger og
derfor giver op.  Der burde ligge en log et sted under
/var/log/Xorg.log, eller sådan noget.  Prøv at checke den og se om den
kan hjælpe dig med at finde problemet, eller endnu bedre: google efter
config af en X server på en T61.  Måske kan denne hjælpe:

Jeg har oplevet (godt nok på en Dell D610 med KNOPPIX, men "fejlen" kan meget vel være den samme) at være nød til at sætte refresh rate'en ned til ca. 56 Hz i opsætningen af X før skærmen ville acceptere at vise et 60 Hz billede forskelligt fra sort. Jeg har ikke undesøgt årsagen viddere, da 56 Hz indstillingen løste mit umiddelbare problem.

--
Med venlig hilsen
/Zmit/