Re: Bærbar: Flyt partition fra en disk til en anden

Hvad jeg ville goere var at starte den laptop op paa en live cd, og
kopiere alt indholdet af parititionen fra disken til en anden server,
evt med tar / nc, skifte disken, oprette nye partitioner med fdisk og
kopiere dataen tilbage.

E.eks:

Paa modtageren / backup host (start foerst):

nc -l 4000 | sudo tar -vxf - -C /backup-dir

Paa sendere:

tar -vpcf - / | nc <modtager> 4000

Hust at check om backup er overfoert korrekt. (bemaerk socket vil ikke
bliver overfoeret)

Derefter skifte disken i laptoppen og starte den paa en live cd igen.

Opret parititoner paa den nye disk

Og saa sende data tilbage den modsatte vej, genopret boot sector og du
skulle vaere good to go.

Bemark: Hvis den gamle installation er sat til at boot op fra /boot
partition og har andre partitioner slipper nu nemmest fra det ved at
lave en ligende partitions tabel paa den nye disk, ellers skal du
huske at aendre systemet til at kunne finde sine filer / partitioner.
(boot loader / fstab)

Held og lykke, skriv endelig hvis du har yderligere spm. eller problemer.

--
Med Venlig Hilsen / Kind Regards

Lennart Hansen