start ADEPT fra console og som admin. Synaptic beder om admin password - som jeg naturligt forventer

Tak for hjælpen tidligere. Jeg kunne ikke finde fungerende løsninger på tidligere problemer, så begge systemer er nu med nyinstallerde Ubuntu 8.04

Nu tager jeg i stedet med mellemrum en backup af linux disken, så det vil fremover være enkelt at komme tilbage til - ikke square 1 men sq. 7 eller 8. ;) Min gode gamle windows 2000 er den altid virkende sikkerhed...

Spørgsmål.
1)
Jeg har hentet "Adept Manager" men den starter med en nærmest fornærmet attitude i alm.brugermode meddelende at jeg skam skal ikke kan rette eller hente noget som helst. Alle menupunkter er blege (døde). Hvorfor er det ikke muligt at starte den som admin. Synaptic Pacage Manager ber blot om password når den starter og så er man i admin mode.

I skrivebordets menulinie kan jeg ikke se hvad den kalder (kommandolinien)

2) Åbner jeg "Console" er det i almindelig brugermode. Der er ikke et menupunkt som starter Console i admin mode.??? Hvordan får jeg en ikon på skrivebordet som starter "Konsole" i admin-mode???

3) Skriver jeg f.eks. "adept" i "konsole" vinduet sker intet... Kan programmer ikke startes fra konsolevinduet

3b). Jeg troede at "Konsole" kunne sammenlignes med windows prompten. Hvordan startes i adminmode?

4) Jeg kan ikke finde noget sted, hvor "delay tiden" (10 sek) i bootmanageren kan rettes til f.eks 3 sek. Det er ubuntus standard bm

5) Hvis bootsektoren overskrives - hvorledes kan den genoprettes den igen? Udover - selvfølgelig nyinstallation. Der må være en smart måde. F.eks i windows bootes der blot på stort set hvad som helst og fdisk startes med switchen /mbr (master boot record) og du er tilbage på skinnerne igen.

Det er måske totalt elementært eller ligegyldigheder for nørder, men mange - forhåbentlig enkle - spørgsmål er desværre showstoppere for newbee´s i linux.

Intet i Linux-verdenen er blot logisk.

Håber en eller anden kan hjælpe på vej.

vh
Poul