OT: Under-clocking af CPU på laptop => mindre varme ?

Hej.

Det er ikke nødvendigvis Linux-relateret det her, men jeg ved der sidder mange på listen med stor HW-erfaring.

Jeg har en Fujitsu S7210 laptop der bliver meget varm når den kører. Den har en dual-core 2.2 GHz CPU og det er jo altså en monster-CPU i forhold til hvad jeg reelt har brug for. Tidligere kørte jeg på en 700 MHz Pentium 3 laptop og det var rigeligt - det er alligevel som regel I/O man venter på når man venter.

Blæseren er sådan set ganske støjsvag så det er ikke støj der generer, men man kan ikke sidde med maskinen i skødet eller i sengen uden at komme til at storsvede eller brænde sig på låret. Lidt surt.

Kender nogen af jer til et BIOS/Firmware-trick så man f.ex. kan halvere CPU-clocken ? Eller kender I nogle steder der udfører en HW-mod så clocken sænkes permanent (lidt mere risky) ?

Alternativt - Findes der en dæmon man kan køre der hele tiden fortæller CPUen at den bare skal holde sig i ro på en lav clock (f.ex. ved at bruge Intel SpeedStep teknologien) ? Eller måske er der en indstilling i en eller anden power utility jeg ikke kender der kan sætte et hårdt loft for CPU-clocken ?

Mvh
-- Jan Holst Jensen

      Find din nye laptop på kelkoo.dk. Se de gode tilbud her - http://dk.yahoo.com/r/pat/mm

Follow ups