From: Jan Holst Jensen [mailto:jhje00@xxxxxxxxx]
Sent: 6. juni 2008 09:32
To: sslug-teknik@xxxxxxxx
Subject: [TEKNIK] OT: Under-clocking af CPU på laptop => mindre varme ?

Hej.

Det er ikke nødvendigvis Linux-relateret det her, men jeg ved der sidder mange på listen med stor HW-erfaring.

Jeg har en Fujitsu S7210 laptop der bliver meget varm når den kører. Den har en dual-core 2.2 GHz CPU og det er jo altså en monster-CPU i forhold til hvad jeg reelt har brug for. Tidligere kørte jeg på en 700 MHz Pentium 3 laptop og det var rigeligt - det er alligevel som regel I/O man venter på når man venter.

Blæseren er sådan set ganske støjsvag så det er ikke støj der generer, men man kan ikke sidde med maskinen i skødet eller i sengen uden at komme til at storsvede eller brænde sig på låret. Lidt surt.

Kender nogen af jer til et BIOS/Firmware-trick så man f.ex. kan halvere CPU-clocken ? Eller kender I nogle steder der udfører en HW-mod så clocken sænkes permanent (lidt mere risky) ?

Alternativt - Findes der en dæmon man kan køre der hele tiden fortæller CPUen at den bare skal holde sig i ro på en lav clock (f.ex. ved at bruge Intel SpeedStep teknologien) ? Eller måske er der en indstilling i en eller anden power utility jeg ikke kender der kan sætte et hårdt loft for CPU-clocken ?

Mvh
-- Jan Holst Jensen

      Find din nye laptop på kelkoo.dk. Se de gode tilbud her - http://dk.yahoo.com/r/pat/mm

Legal Disclaimer:
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message