Re: Perl i "promt-mode"

"Michael Schmidt" <michael.zmit@xxxxxxxxx> writes:

> Hvis man i en xterm (el.lign.) bare skriver perl og trykker
> enter/retur/knækket pil kommer man ind en slags perl-term, der kan
> afsluttes med: __END__

Nej, det der sker er at perl vil forsøge at læse et script fra
STDIN. Det er ikke et forsøg på at lave "en slags perl-term" og det er
ikke korrekt at omtale det du forsøger som sådan.

> Men hvis jeg der skriver: s/old_text/new_text/g får jeg en
> fejlmedelese om at scripet s/old_text/new_text/g ikke findes.

Det kan jeg ikke reproducere.

> Hvordan skal jeg gøre for at det gøres rigtigt?
> - Er denne "promt" det der kaldes interaktiv tilstand?

Nej. Perl har ikke rigtig nogen rigtig interaktiv tilstand. Der har
været et par forsøg på at lave en slags 'perl shell' der netop skulel
give mulighed for at skrive perl interaktivt.

De bedste muligheder for interaktivt perl-udvikling er nok enten at
(mis)bruge debuggeren 'perl -de1' (Her debugger du scriptet med det
ene statement '1') eller Matt Trouts Devel::REPL
(http://search.cpan.org/perldoc?Devel::REPL) der giver et rigtigt
read/eval/print loop.

//Makholm