Re: Newbie: distro til win fil server

Torben Andersen wrote:
> God morgen,
>

> En arbejdskammerat vil gerne have en distro til en Win fil server, som opfylder:
>

> 1.	Skal understøtte Wake On Lan
> 2.	Skal kunne lukke sig selv ned ved manglende aktivitet
> 3.	Skal kunne installere SAMBA/FreeNAS eller tilsvarende LET
> 4.	Nem at sætte op - Newbie. Dette både mht. filserver sw, SAMBA
>

> Min første tanke er Ubuntu??

opensuse har fin håndtering af sambas, og dens administration (yast) er
meget tilgængeligt, også for en begynder.
Vælg Minimal xserver + samba og yast2-samba under installationen.
Vælg evt. også noget antivirus-scanning.

Jeg tvivler på, at han i den rigtige verden vil være interesseret i at
den lukker helt ned ved manglende aktivitet. Der er ganske lang
opstartstid uanset hvordan han får lukket/suspenderet den. Hvem gider
sidde og vente 20 sek - 2 minutter på at serveren er klar. I alle
tilfælde er dette et sp. om hvorvidt den fysiske maskine + netkort kan
vækkes via LAN, ikke et sp. om hvilket styresystem, der er installeret.