Re: En banalitet...chmod ugo+s

Verner Kjærsgaard skrev:
> Dette afslører en afgrundsdyb uvidenhed...tilgiv mig.
>
> - jeg vil gerne have at en peter-almindelig bruger skal kunne mounte et
> win-share i hans home-dir. Det kan han selvfølgelig ikke, han er ikke root.
>
> - jeg troede i min naivitet at man kunne gøre noget med SUID bit'n på
> mount, mount.cifs osv. Men jeg kan ikke få det til at funke. Jeg får...
>
> mount: dette kan kun root gøre
>
> ..selvfølgelig. Any hints, hvad er det jeg før forkert?

Lav et script i /usr/bin, /usr/local/bin eller et andet stad, hvor alle
brugere kan eksekvere det.
I et script (/bin/bash) kan du referere til brugerens home-dir med
tegnet ~, variabler med %1, %2 osv og brugernavn med %u
Dette giver di muligheden for
1. At sikre dig, at de mountpoint i ~der skal bruges rent faktisk
eksisterer, og at oprette det, hvis det ikke gør:
if ! -d ~/windows ; mkdir ~/windows
if ! -d ~/windows/%1 ; mkdir ~/windows/%1

Nu har du dit mountpoint, og du kan mounte det dir på serveren du ønsker
i det med %1 som navn på den delte folder, serveren eksporterer

(mit bash er omtrent så ringe som mit talte engelsk, andre kan sikker
komme med smartere formuleringer)