Re: Hvilket filsystem på device?

Andreas Kring wrote:
Jørgen Heesche skrev:
Andreas Kring wrote:
E. Sjørlund skrev:
Lars Madsen skrev:
Andreas Kring wrote:
Hej folkens.

Jeg har tilsluttet et digitalkamera med usb til min computer, men jeg
kan ikke mounte hukommelseskortet i det, da jeg ikke kender typen af
filsystemet (dvs. hvad jeg skal skrive ved fx mount -t ??? /dev/sdb1
/mnt/kamera). Hvordan finder man ud af, hvilket filsystem er findes på
et givet usb-device?

(jeg kan med lsusb og dmesg se, at system har fundet kameraet)

Mvh. Andreas

har du prøvet med fdisk -l?

eller måske virker:

mount -t auto /dev/sdb1 /mnt/kamera

Det har jeg prøvet, men det virker desværre ikke.

Prøv
mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/kamera

Det har jeg prøvet - det virker heller ikke.

Hvilken fejlmelding kommer der fra mount?
Er sikker på at det er sdb1?.
Ckeck lige dmesg igen.
Du har også sagt at fdisk -l siger noget om sda; har du andre externe diske tilsluttet?, eller har du en intern scsi-disk?
Hvis du kun har kameraet tilsluttet, må det være sda1.
Hvis du har scsi-disk og/eller andre eksterne diske kan partion-navnene være forskellige fra gang til gang afhængig af tilslutningsrækkefølgen.
Det problem løses med udev.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche