Re: problem med wol (wake-on-lan)

Svend Runge Nielsen skrev:
> Hej gruppe.
>
> Jeg har et problem med wol (wake-on-lan)
>
> Jeg vil gerne kunne tænde for mit mediecenter med wol.
> Efter at have slået wol-funktionen til i BIOS, kan jeg nu starte maskinen
> via wol, hvis denne er blevet slukket på den "hårde" måde (med tænd/sluk-
> knappen) - men IKKE hvis jeg lukker maskinen pænt ned med eksempelvis
> 'poweroff'.

> Jeg her sikret mig, at netkortet kan udnytte et wol-signal, da jeg har brugt
> 'ethtool -s eth0 wol g'. Output fra 'ethtool eth0' viser at wol-
> funktionaliteten er sat.

Jeg har lagt 'ethtool -s eth0 wol g' ind i /etc/rc.local
og det fungerer.

> Kan denne funktionalitet bliver fjernet ved nedlukning? og i så fald hvodan
> undgår man det?

måske.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=1369043&postcount=1
her bruges "halt" til at lukke ned.

> Min anden maskine har ikke disse problemer og kan fint startes via wol efter
> 'poweroff', så jeg begynder at tro, at problemet skyldes specielt hardware i
> mit mediecenter.

jeg bruger "shutdown -h now"
men det burde vist være det samme.
VDR lukker den også pænt ned så den kan starte op igen med acpi med timer.

Laver nedlukning andet ?
f.eks. at sætte timer til starttid ?
De bios kald kan godt drille noget med wakeon-lan.
Jeg havde noteret mig dengang:
" make sure init.d/hwclock.sh does not sync hwclock !!  so modify script! "
Det var vist mest fordi tilgang til hwclock (cmos ur) kunne slette ACPI wake-up tid.

Nu har jeg ikke købt en mediePC men købte brugt en billig tower PC med 5 PCI slots
og BIOS var lidt kringlet, et sted skulle der stå "on" med power-on i BIOS for at
det virkede korrekt.

> Bundkortet i mediecenteret, som har indbygget net, er et VIA EPIA EN12000E.
> Jeg kører Debian (testing) på begge mine maskiner (henholdsvis kerne 2.6.25
> og 2.6.28)

Min VDR kører ubuntu 8.04 LTS men det har også virket med 7.04
8.04 bruger 2.6.24 kerne.