Re: kan ikke fjerne kerne pakke i ubuntu

Citat af "Kristian Kallenberg" <kale@xxxxxxxxxxxxx>:

Jeg har lavet en /boot partition på 64M det synes jeg skulle være rigeligt, men ubuntu formår at fylde den op alligevel. På et tidspunkt går det så galt når man får en ny version af kernen.

Derfor har jeg prøvet at fjerne en gammel version, så der blev plads til den nye. Det som så er lidt underligt her, er at når jeg prøver at fjerne pakken, så går den i gang med at generere et initrd image???, som der jo så ikke er plads til. Derfor er denne operation fejlet. Filerne er imidlertid blevet fjernet, og nu får jeg brok over at de ikke kan fjernes, og at initrd ikke kan genereres. Hvordan fortæller jeg pakkehåndtering at pakken altså ikke er der mere?

# dpkg --purge linux-ubuntu-modules-2.6.22-15-generic
(Læser database... 191057 filer og mapper aktuelt installeret.)
Afinstallerer linux-ubuntu-modules-2.6.22-15-generic...
FATAL: Could not open '/boot/System.map-2.6.22-15-generic': No such
file or directory
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-2.6.22-15-generic
Cannot find /lib/modules/2.6.22-15-generic
update-initramfs: failed for /boot/initrd.img-2.6.22-15-generic
dpkg: fejl under behandling af linux-ubuntu-modules-2.6.22-15-generic
(--purge):
 underproces post-removal script returnerede afslutningsstatus 1
Der opstod fejl under behandlingen:
 linux-ubuntu-modules-2.6.22-15-generic

# dpkg --remove --force-all linux-ubuntu-modules-2.6.22-15-generic

Fik fjernet pakken, og det er så fint. Bagefter kan jeg så se at dette problem har forhindret mange sikkerhedsopdateringer i at komme ind. Hvordan kan jeg undgå dette i fremtiden? Hvor stor skal en /boot partition være på ubuntu?

/kallenberg