Re: Dell XPS13

On Thu, 5 Mar 2009 06:20:03 +0000
Karsten Bolding <karsten@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx> wrote:

> Hej
>
> Jeg modtager en Dell XPS13 i dag - hvis ellers Schenker holder sin del
> af aftalen.
>
> Jeg er i tvivl om hvilken Linux distribution jeg skal installere.
> Regner med det bliver Ubuntu - men spørgsmålet er: Hvilken version?
>
> Første valg er 32 vs. 64 bit. Er der nogle show-stoppers ved 64 bit.
> Maksinen kommer med 4GB memory og dem vil jeg jo gerne udnytte. Hvad
> med flash, java, openoffice, vmware?

Jeg sidder selv på en AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-56 og
jeg køre "rent" 64-bit.
Både Flash og Java er for ikke så lang tid siden kommet til 64-bit. Så
for mig er der ingen ting der hindre, det kan dog til tider være lidt
små irreterende at 3-parts programmer tit ikke kan fås pre-kompilleret.

VMWare og ligende highend programmer kan også alle fås i 64-bit
version.

> Næste spørgsmål - er Ubuntu 9.04 i en brugbar status. Jeg vil genre
> prøve med Ext4. Det er OK den er lidt flaky indtil den officielle
> version udkommer sidst i april.

Jeg bruger selv Debian, men jeg tror (uden helt at vide det) at det er
en dårlig idé at installere ubuntu unstable hvis du regner med ikke at
gen-installere maskinene igen senere.

- Lasse