Re: Opsætning af Samba

On Wednesday 04 March 2009, Verner Kjærsgaard wrote:
Check firewall som root:

iptables -L

Det fortæller mig hvilke regler der er i firewallen (og der er en del). Men
hvad sker der hvis firewallen ikke kører når jeg kører kommandoen? Får jeg en
besked om at den ikke kører? Eller startes firewallen automatisk?

Hvis du har bygget netfilter m.v. ind i din kerne, så kører firewall'en. Gør du ikke noget aktivt, har den bare ikke nogen regler at forholde sig til, og vil lade al traffik komme igennem. Husk dog at din distributioin kan have indflydelse på hvilke regler der er efter opstart.

Hvis firewallen kører, hvordan stopper jeg den så? Jeg har ikke noet
i /etc/init.d hvis navn starter med i (som i iptables), men der er et script
der hedder guarddog, som vist er noget firewall. Men det vil ikke stoppes, da
det ikke kan startes pga. en manglende opsætningsfil (/etc/rc.firewall). :-)

Du fjerner reglerne fra tabellen, og sætter politik til at acceptere alle pakker.

Så mit spørgsmål er stadig: Hvordan sikrer jeg mig at der ikke kører en
firewall på min maskine? :-) Jeg er lige nu ligeglad med hvilke regler der
evt måtte være i firewallen, så længe jeg kan være sikker på at den ikke
kører mens jeg tester udskrift via samba.

# iptables -P INPUT ACCEPT
# iptables -F INPUT
# iptables -P OUTPUT ACCEPT
# iptables -F OUTPUT

Der kan dog også ligge noget i mangle og nat tabellerne.

/kallenberg