Re: SuSE 11.1, XEN og Nvidia - har nogen fået det til at virke ?

On Sat, 05 Sep 2009 11:26:36 +0200
Martin Berg <martin@xxxxxxx> wrote:

> Det er også XEN i sig selv (administration af denne/
> egenskaber/problemer/etc), der er interessant - bla.
> fordi den Oracle verden, jeg befinder mig i, mest
> benytter XEN, når der virtualiseres.

Ja Xen er spændende og en sikker måde at virtualisere. Men behøver
du GUI direkte i Xen? Det har jeg aldrig haft og aldrig brugt. Til
X11 applikationer bruger jeg remote display (X11-server-display) på
en Linux workstation. Jeg troede slet ikke at man kunne
"virtualisere" skærmkort.

Jeg har undersøgt lidt omkring nVidia; "nv" driveren installeres af
Scientific Linux 5.3 fordi xorg "nv" driveren ikke ville gå i
1920x1200 modus. Jeg læste, at denne driver er "obfuscated" kode,
nogen mener at det er nVidias måde at frigive source. Det er en
nogenlunde hurtig driver som er god til at vise film, og det meste
fungerer. Fladskærmen, Samsung SyncMaster 2443NW brokker sig, når
den ikke får 1920x1200, og driveren registrerer dette (ses i
Xorg.0.log). Men skærmen ender alligevel med 1600x1200 og så ligger
15% af billedet altså til højre for skærmens kant :-)

Men det er jo ikke relateret til Xen-spørgsmålet, ikke direkte. Jeg
tror ikke at man skal anbefale nVidia, og jeg har aldrig hørt at
man skulle kunne lade Xen VM'er bruge skærmkortet. Det rejser jo
sindssygt mange problemer, med mindre man "nøjes" med et X11-vindue.

--
Donald Axel <donax@xxxxxx>