Re: grub hvilken device?

David Bo Jensen wrote:
Jeg har raid1 bestående af  /dev/sda og /dev/sdb med 2 partitationer
Jeg kan boote på en af dem, men hvilken er det?
Mine to diske har forskellige navne, men hvor kan jeg se, hvilken der er knyttet til /dev/sda?
Nu vil jeg gerne sørge for, at også den anden er bootable. Hvad gør jeg?

Jeg tror, at jeg lige nu booter på /dev/sdb

Jeg lavede på et tidspunkt, hvor jeg var sikker på, hvilken der var /dev/sdb følgende:
grub> device (hd0) /dev/sdb
grub> root (hd0,0)
grub> setup (hd0)
grub> quit

Efterfølgende ændrede jeg boot opsætningen i bios.
Hvis jeg nu har ret i at jeg bootede på /dev/sdb skal jeg så lave

grub> device (hd1)  /dev/sda
grub> root (hd1,0)
grub> setup (hd1)
grub> quit

I en del howto ser jeg ikke linien
grub> device (hd1)  /dev/sda

er den unødvændig?
Der bootes på den disk hvor /boot findes.
Der er sikkert nyttig information her:
http://lists.us.dell.com/pipermail/linux-poweredge/2003-July/008898.html
Sofware Raid and Grub HOW-TO

--