Ændre partitioner i Karmic

Jeg ønsker at fjerne tidligere installationer af Ubuntu/Kubuntu (9.04) (82 GB) for at overlade pladsen til min særdeles velfungerende 9.10, som har fået sin egen partition med ext4 (51 GB); Det indbyggede værktøj Palimpsest giver en udmærket oversigt over disk-allokering og ser umiddelbart ud til at være nemt at anvende.

1) Jeg kunne dog godt tænke mig muligheden for at udvide Karmic-partitionen i stedet for blot at oprette et nyt tomt logisk drev. Det ser ikke ud til at man kan lige netop det med Palimpsest så findes der andre/bedre værktøjer? 2) Palimpsest viser, at jeg har 2 swap-områder (hhv. 3.5 GB og 2.2 GB). Kan man umiddelbart bare slette den ene? Også her ville jeg gerne kunne udvide den ene på bekostning af den andet.

3) Hvad sker der med boot, hvis jeg fjerner den ældre Ubuntu/Kubuntu-partition? Forsvinder de af sig selv fra bootlisten - eller hvor/hvordan redigerer jeg i det?

Når jeg denne gang spørger før jeg handler, er det fordi min forrige Ubuntu 9.04 fungerede nogenlunde tilfredsstillende indtil jeg oveni installerede Kubuntu 9.04, hvilket bl.a. ødelagde min trådløse opsætning - også i Ubuntu. Ligemeget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke reetablere den.

Follow ups