elementary-l10n-sv team mailing list archive

Re: Noise translation

Hade visst bara svarat Ben Bultman när jag skickade mitt tidigare mail
angående mapp och katalog. Undersökte närmre de olika beteckningarna och
fann följande:

W3C Sverige har följande definitioner:

   - katalog * t.ex. "home directory" = "hemkatalog" *
   - mapp * i de fall då "directory" svarar mot "folder". *

Datatermsgruppen har följande kommentar på katalog:

*katalog, mapp
förteckning över eller logisk förvaringsplats för filer och underliggande
kataloger*

* Använd katalog eller mapp för eng. directory, catalog, catalogue eller
folder.*

En katalog har ett namn och ett innehåll.*
I översättningen av Nautilus kör man på :

directory = katalog
folder     =  mapp

Så korrekt översättning verkar vara mapp för folder. Så hade vart bra att
gå igenom och ändra det jag översatte så det stämmer.