Re: Debian

jad@xxxxxxxxxxxxxxx wrote:

> Først et godt råd: lad være med at have dem i fstab. Hvis du mounter dit
> CDROM drev, kan du ikke få det til at åbne! I Linux, som i alle UNIXer,
> er den grundlæggende antagelse, at du ikke er alene på maskinen, så man

Det virker nu fint hos mig med følgende i fstab (til cdrom nr 2):

/dev/scd1  /cdrom2 iso9660  ro,noauto,user,exec,dev,check=relaxed,map=normal  0 0

"default" kan evt. tilføjes først foran "ro"
"ro"   er nok unødvendig da kun "ro" er muligt på cdrom.
"noauto" betyder at den ikke automatisk "mountes" ved boot. ++
"user" angiver at brugere også kan anvende den. ++

De efterfølgende options kan undværes:
"exec" angiver at man kan udføre filer med "x"-bit sat. Dette
       er normalt ikke nødvendig

> tager ikke bare og hiver en disk ud i flugten som i fx Windows. For at
> kunne åbne drevet, skal du umounte det og for at læse skal du mounte. En
> god ide er at lave et script eller alias som gør det for dig - evt læg det
> i en X menu eller en knap.

Og i øvrigt findes "cdeject" fra cdtools. Men jeg er ikke klar over
om den kun er til SCSI cdrom drev.

--
mvh Frank Damgaard
frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx | frank@xxxxxxx |fido  2:236/15.2