Samba og HD partitionering

Hej

Kunne nogen her ikke lige være behjælpelige et kort øje-sekund:

Jeg kører en linux Box med redhat 5.1 installeret. Jeg vil gerne køre den
som filserver for et forskellgie ting og sager. Derfor ville jeg lave et par
directories jeg kune share vha. samba, således at min NT 4 workstation kunne
tilgå disse, men det går ikke helt så nemt som planlagt. NT siger at samba
forlanger password, og når jeg indtaster det RIGTIGE password, så brokker
den sig. jeg synes at mindes at det har noget med at NT bruger krypterede
passwords og samba bruger ikke krypterede (eller også er det omvendt). Er
det rigtigt og hvordan får man dem til at bruge det samme?

Derudover:
Da jeg lavede min Linuxbox var det lidt sløvt med kontanterne, så jeg
nøjedes med en 1GB HD. Den splittede jeg i tre partioner -
/dev/hda1               /
/dev/hda5               /home
/dev/hda6               swap

Nu er den sidstnævnte ved at være fuld (df kørt som root rapporterer
/dev/hda1 93% brugt), og jeg har været nød til at installere forskellige
programmer i dir's der er symlinks til directories under /home. Denne
opslittelse er jeg temmelig træt af, så jeg ville installere en ny 1 GB HD
til skulle være /home og så skulle systemets partition være på 900 MB (en
sammenlægning af de 2 på 450).
Mit spørgsmål er vel, er der noget program til linux som kunne lægge de 2
partitioner samen uden datatab (a la Partition Magic kan under Dos/Win),
eller er jeg nød til at flytte hele svineriet over på den nye disk - fjerne
de 2 partitioner - oprette en ny samlet partition og flytte skidtet tilbage
igen.

Med venlig hilsen
Bo Brogård Lund
bo@xxxxxx