Re: elementaert spoergsmaal om skaermopsaetning

Rolf Kjoeller wrote:
> Jeg kan se af meddelelserne på skærmen ved opstart af x-windows,
> at Linux kan finde en clock fra mit skræmkort til 640x480, 800x600
> og 1024x764 (Trident 9750 AGP), men opløsningen bliver 640x480
> hvilket er i underkanten. Jeg har kigget i XF86Config, og kan ikke
> der finde en måde at prioritere de forskellige mode-linier, jeg har ligeledes
> læst how-to-dokumentet om hvordan man beregner mode-linierne; dette
> vil jeg gerne undgå, med mindre det med sikkerhed hjælper på problemet...

Ved konfigurering af X kan du vælge at acceptere den/de foreslåede opløsninger,
eller selv vælge at markere den/dem du vil bruge. Du har nok sagt ja til de
foreslåede, og så starter X op i den laveste.
Brug ALT +/- (eller er det SHIFT+ALT eller CTRL+ALT?) til at vælge opløsning.

Du kan i /etc/X11/XF86Config editere hvilke modes du vil anvende i den sidste
del, 'section screen'; bare udkommenter de modes du ikke har brug for.

> [...]
> korrekte. det eneste der undrer mig er, at mine windowspartitioner kom til
> at hedde hda1 (primær) og hda5, hda6 (logiske), og at der kun kunne oprettes
> to Linuxpartitioner (hda3 og hda4); der var ikke flere primære ledige. Måske
> skulle jeg have undladt at lægge den frie plads på disken efter mine windows
> partitioner, og i stedet have flyttet den hen umiddelbart efter den primære
> windowspartition? det er ikke vigtigt lige nu, hvor jeg er på
> leg-og-lær-stadiet, men hvis man har mange data og skal reiinstallere er det
> ret rart med en separat datapartition...

Partitions spørgsmål kan resultere i næsten religiøse mail tråde.
Min model:

/dev/hda1  ext2      Linux /    50-100MB, afh. af hvad systemet skal bruges til.
/dev/hda2  FAT16/32  windblows  0.5-1.5GB, som regel så lidt som muligt :-
/dev/hda3  extended partition   resten disk minus par MB pga. norton/Pmagic bøvl
/dev/hda5    Linux swap
/dev/hda6,7  ext2    Linux, en/flere (/usr, /home) logiske (det med religion..)
/dev/hda8    FAT16   dos utils  50MB, til fx. legetøj med dosemu

En fordel ved denne model er, at Linux swap kommer til at ligge mellem 1/3 og
halvt inde på disken, hvor kompromis'et transfer rate/seek time er bedst.

Men obs! Bemærk, at /dev/hda1 skal markeres hidden inden installation af
Windblows-everyting-else, ellers vil w95 installere sig på den, da den er den
første partition på disken; windblows tror jo den er alene i verden 8-(
Bruger du Partition Magic, er det bare at markere den som hidden.
I øvrigt er det det hurtigste at oprette partitioner med Pmagic som unformattet;
fx. NT vil alligevel gerne formattere sine partitioner under installation.
--
Mogens Valentin - monz@xxxxxxxxx - monz@xxxxxxx - http://www.danbbs.dk/~monz/
Web, Programming, Network, Security - Guides for Linux, Xwindows, Netscape...