Re: Jeg er rimelig ny, og har et par spørgsmål

In <7ba0jo$h75$1@xxxxxxxxxxxx> "Kristian Sørensen" <kristian.s@xxxxxxxxxx> writes:

>Hej! Jeg har kun anvendt Linux i få dage, så bær over med mig, hvis
>spørgsmålene er dumme ;-)

>[1] Hvis man skriver ' i en konsol, kommer der til at stå > og det bliver
>der ved med indtil at man skriver ' igen... hvad laver man?

'>' promptet betyder blot, at den kommando du er ved at taste ind ikke
er slut endnu, selv om du har trykket på <enter> tasten. Og grunden
til at den ikke er slut er, at der skal være både et start ' tegn, og
et slut ' tegn. Så den bliver ved med at skrive > promptet, indtil
du indtaster endnu et ' tegn.

' betyder at kommando-fortolkeren ikke skal begynde at ekspandere
f.eks. filnavne eller environment-variable i det, du skriver mellem
de to ' tegn. F.eks. vil kommandoen

   echo $HOME

hos mig give resultatet

   /home/storner

fordi det er mit hjemme katalog. Mens kommandoen

   echo '$HOME'

blot skriver

   $HOME

>[3] Er det muligt at sætte en "auto tænd for NumLock"-indstilling?

Normalt er det en BIOS indstilling, men ja:

   setleds -D +num

vil slå num-lock til på den aktuelle konsol. Du kan evt. have det
i dit login-script, hvis du vil have det som standard indstilling.

>[4] Hvad er forskællen på et "hard link" og et "symbolic link"?

Hmm - det er svært at komme med en nem forklaring på.  Begge dele er en
måde at have flere navne for den samme fil.

Et symbolsk link er en selvstændig fil, som blot peger på en anden
fil - nogenlunde som et "shortcut" i Windows. De er ret uafhængige -
du kan slette den fil som et symbolsk link peger på, og linket
vil stadig eksistere uændret, men man kan ikke længere få fat i
filen.

En hard link er mere tæt knyttet til den fil, som den peger på.
Faktisk så er det umuligt at se, hvilken fil der er den oprindelige,
og hvilken der er "linket" - bortset fra filnavnet er der ingen
forskel på de to. Når man så sletter en af disse links (eller den
oprindelige fil - du kan jo ikke se forskel) sker der heller ikke
noget med filen: Den forsvinder ikke førend samtlige hard-links
til den er væk.

I praksis bruges hard links ret sjældent - symbolske links er mere
fleksible.

>[5] Hvordan laver man det der svarer til batch-filer (shell-scripts????)

Skriv dine kommandoer i en fil, der på linie 1 har teksten
   #!/bin/sh
og når du er færdig med at skrive kommandoerne i filen, så skal du lige
sørge for at den kan eksekveres: 'chmod ugo+x scriptfil' klarer det.

>[7] Hele dilemmaet :-) Jeg har nogle filer jeg har hentet på nettet, de
>hedder .tgz. Hvordan får jeg pakket den ud, eller konverteret så jeg kan
>installere programmet.
.tgz er en forkortelse for .tar.gz - altså en 'tar' fil som bagefter er
komprimeret med 'gzip' programmet.

Udpakning sker med kommandoen "tar zxf filnavn.tgz", men der er nok
en chance for at det du har hentet på nettet er source-filer, som du
selv skal oversætte for at få et kørende program.

>BTW: Jeg er ikke helt sikker på subject... SKAL man skrive de klammer eller?

Nej, dem sætter SSLUG's mail-program selv på når den sender beskeden
videre.

--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<storner@xxxxxxxx> |  who try to create foolproof software and the