automatisering af telnet logon

For at få adgang til internettet via mit kollegiums intranet er skal jeg
gøre følgende hver gang min computer har været slukket eller
ethernetforbindelsen af anden grund har været nede:

1: logge på den lokale internet-adgangs-kontrol-server-ting med "telnet
bifrost" (serveren hedder - ganske velvalgt - bifrost)

2: vente kort tid på at lidt ligegyldig information om forbindelsen
scroller forbi

3: angive mit brugernavn aflsluttet med ENTER

4: angive mit password afsluttet med ENTER

5: logge af med "exit"

Mit spørgsmål lyder nu: er det muligt at automatisere disse ting således
at de automatisk foretages hver gang min computer / min
ethernetforbindelse startes op. Og i bekræftende fald HVORDAN? Jeg har
ikke selv kunnet finde ud af det, men jeg er ret ny mht. Linux

på forhånd tak

Jacob Thamsborg

Follow ups