Re: Linux eller ikke Linux...

> 5)  Sndconfig
> Jeg har en Yamaha OPL3 på motherboardet. Efter har prøvet alle værdier i
> sndconfig opgiver jer. Det er heller ikke så vigtigt lige nu...

Detta problemet är du inte ensam om...
Yamaha-kort som sitter direkt på moderkortet (som mitt OPL3-SA3) hittas
inte automatiskt av linux, utan det behöver ett program till det om du
inte vet dom olika inställningarna innan.
Programmet bör även ställa in rätt moduler så att ljudet fungerar.

Vill man ha ljudet att fungera med ett OPL-kort så _ska_ man använda
OpenSound (http://www.opensound.com) eller Alsa (minns inte adressen).
Opensound kostar pengar, men alsa är fritt.
De är nästan lika bra, men Opensound är enklare.
Alsa är mer avancerat, och dessutom opensource.

(Själv använder jag OpenSound, fungerar fint...)

> 8)  Happy end

Lögn!!! Detta var inget lyckligt slut!! =(

> Ud i W98, Partition Magic, fjerne begge Linux partitioner, fordele free
> space på mine to logical discs og blive glad igen...

Du tog bort fel, du skulle tagit bort Windows  ;)

Nä, men jag tycker att du skulle provat någon annan version av linux än
RedHat (Det använde du va??)
Jag tycker du skulle provat SuSE, det är enklare:
 o  Du ställer in alla saker på ett ställe:  nämligen Yast (som är
extremt enkelt).
 o  Skärmen är enklare att ställa in tack vare:  SaX (Suse Advanced
X-configuration).
 o  Ljudet är enklare att få igång eftersom OpenSound följer med (fast
det bara fungerar på 2.0.36-kernelen, om inte någon vet hur man får den
versionen att fungera med 2.2.X??).
 o  Du får en fin handbok på 448 sidor som förklarar extremt bra och
enkelt hur man får sakerna att fungera.

> Det kan godt være at jeg har misforstået et eller andet... Men dette har jeg
> altså ikke tid til. Hvis der er nogen der har et eller flere gode råd, vil
> jeg gerne prøve igen. Men jeg skal komme mig først...

Mitt tips:  Prova inte RedHat... Det fungerade i alla fall inte som det
skulle för mig (läs: "alltid" problem), men både Debian (2.0) och SuSE
(6.0) fungerade/fungerar fint på min dator (använder inte debian nu,
bara SuSE).
Jag vet inte, men jag tror att Debian är lite för avancerat för dig (ta
inte illa upp), i alla fall 2.0. Jag har inte provat 2.1 ännu, men
hoppas kunna göra detta snart.

Här är säkert någon vänlig själ som kan bränna av en billig kopia av
SuSE till dig, då kan du prova igen...

--
||  Name:      Johan Andersson   |  Icq-Uin:   28572735           ||

Follow ups