Re: Linux Single

Rasmus Brown Jensen wrote:
> En af mine kammerater viste mig at man blot kunne skrive "single" når
> LILO booter op og ændre root passwordet... Det irreterede mig groft, da
> jeg troede at jeg havde et 100% sikkert styresystem, men jeg regner med
> at man på en eller anden måde kan lave et eller andet så det ikke kan
> lade sig gøre..
Ideen er, at du har et helt sikkert multi-user-system. Originalt er det
slet ikke tiltænkt, at man skal være i nærheden af den maskine, man
logger på (dumb terminals var standard gennem den første lange epoke af
Unix' historie). Det kan nok disables på en eller anden måde. Ellers kan
du fjerne muligheden i kernens source og omkompilere.

> Jeg har tænkt på følgende. Fjerne timeout i lilo.conf så den booter op
> med det samme, men så får jeg jo problemer, når jeg skal starte op med
> winbøvs 98. Jeg ved godt at man f.eks. kan skrive "lilo -R winblows98" i
> linux, men det ville jo være ret lamt, hvis man skal genstarte windows
> efter at have installeret et program..
>
> Alternativer?

Giv da bare LILO en 5 sek. timeout. Du behøver jo ikke vente på, at de
udløber, da du bare kan trykke enter. Eller hvad med 3 sek.? Du bemærker
det næppe, hvis ikke du stirrer intenst på skærmen, og så har du længere
tid til at brygge den kop te, du alligevel skulle lave. Jeg har selv
overvejet sagen, og selv om jeg næsten aldrig bruger DOS, der er mit
eneste andet system, generer de 5 sek. mig ikke.

Martin

--
It is immoral for anyone who knows of Esperanto to not spread the
knowledge.