Re: Averview 76i sk� og X-windows

mmajholm wrote:
> Jeg har et problem med min AcerView 76i skærm fra Acer. Jeg har et Diamond Stealth skærmkort med S3 Trio 64, og SuperProbe har da også "sagt god" for det. Jeg kører Xconf for at konfigurere min X-Windows og vælger der det rigtige skærmkort uden RAMDAC og uden CLOCK.
>
> Jeg vælger skærmtype f.x. VGA 16 farver (bare for at få det til at virke) og passende skærmindstillinger og tilsidst gemmer jeg konfigurationen. Konf. programmet spørger, om den skal sætte en pointer til de rigtige drivere, hvilket jeg svarer ja til.

> [...]

Er du sikker på det er monitoren, der driller?

Jeg havde selv problemer med mit S3 Vision964 4MB VLB kort.
Jeg måtte specificere ramdac, chipset og clockchip mv. for at få det til at
virke. Option nolinear var et forsøg på at få kortet til at initialisere
hurtigere, som jeg vistnok ikke fik noget ud af, men glemte at fjerne igen.

Fra /etc/X11/XF86Config :

Section "Device"
   Identifier      "S3Vision64"
   VendorName      "Diamond"
   BoardName       "S3V964"
   Ramdac          "bt485"
   Chipset         "mmio_928"
   Option          "nolinear"
   Option          "s3_964_bt485_vclk"
   ClockChip       "icd2061a"
   #DacSpeed        60000
   DacSpeed        135000
   VideoRam        4096
EndSection

Jeg brugte XF86Setup, SuperProbe, HOWTO's fra /usr/doc/HOWTO... samt læste
/usr/X11R6/lib/X11/doc/README.S3 og skrev alle chipnumre på kortet ned for at
checke _alle_ muligheder. Virker perfekt nu.

Ang. monitoren, så er her et snip fra min monitor 'database' (som forventes
opdateret i aften/morgen) på http://www.danbbs.dk/~monz/monitor-timings.html
(din model 76i hedder måske nærmere 7176i):

 7176i
    Resolution: 1280x1024, VideoMode1, H-V SyncFrequency: 31.0-70.0,55.0-90.0,
    H-V SyncPolarity: +,+

Det skal nok komme til at virke...

(Hmm, var der ikke noget med en ny liste til X-ting: sslug-grafik ?)
--
Mogens Valentin - monz@xxxxxxxxx - monz@xxxxxxx - http://www.danbbs.dk/~monz/
Web, Programming, Network, Security - Guides for Linux, Xwindows, Netscape...