Re: Hardware-indk�jledning �

Henrik Otterstrøm wrote:

> OK - nu er det ved at tage form. Inspireret af feedback'en fra herfra, har
> jeg surfet mig gul og blå og fundet frem til følgende hardware-liste.
>
> Jeg er selvfølgelig nysgerrig efter Jeres kommentarer, men ville også blot
> fortælle hvad det hele sandsynligvis ender op med.

> - IBM Deskstar 14GXP, 14.4 GB DMA/33, 7200rpm, 8.5ms
> - Toshiba 36x E-IDE CD-ROM, 85ms, DMA/33

Med så kraftig en maskine skulle du måske overveje SCSI i stedet,
det giver langt bedre ydelse end IDE (command-queue osv)
Et Symbios baseret SCSI kontroller (f.eks. ultra-wide) kan fås til
rimelige penge med god linux driver, SCSI-diskene er dog noget dyrere,
men har også bedre data.
Evt. kan du kombinere med en SCSI disk og så IBM 14GXB som
"kladde" disk. SCSI diske er ofte gode til kontinuert drift
hvor der ikke tændes/slukkes. Deres MTBF (mean-time-between-failure)
er specificeret udfra kontinuert drift.

Der er ikke UDMA support i Linux til alle chipsæt, og jeg har endnu
ikke selv set UDMA fungere på linux, kun hørt om det.
UDMA skulle give en lavere CPU belastning end de almindelige PIO-modes.

Med SCSI får man vist den absolut laveste CPU belastning, forudsat
der er valg en rimeligt SCSI controller til PCI og med busmaster osv.

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2