Re: ADSL og Linux

On Fri, 28 May 1999, Eivind Bengtsson wrote:

> Der er vel ikke nogen grund til at køre Ethernet på sin ADSL-forbindelse,
> fordi man har en linux-box?

Omvendt, er det meget meget underligt at teledk vælger en ATM 25 løsning.
INGEN bruger atm 25. Der er endda ikke ret mange der bruger ATM 155.
Så, man kan spørge sig selv om hvorfor teledk vælger ATM 25. MON IKKE det
er for at kunne styre -hvem- der kan anvende teknologien? Specielt vil de
gerne have at erhvervsvirksomheder -ikke- kan anvende ADSL, fordi det
ville være at fjerne en fed profit fra andre dele af teledk. (Så vidt jeg
husker kommer deres pakke ikke engang til NT).

Så, som jeg ser det har valget af ATM 25 alt muligt med OS at gøre. Men,
på en lidt anden måde.

> Hvis du vil køre ethernet til resten af dit lokalnet (hvis du har et) skal
> du bruge din linux-box som router mellet ATM (til TDI) og Ethernet (til dine
> andre maskiner).
> Ellers er vi ude i at du beder TDI om en ADSL-router på dit lokale
> Ethernet-netværk, hvilket ikke har noget med startpakken at gøre..

Hvad snakker de/du om når I snakker startpakke? Teknologisk er ethernet
LANGT simplere end ATM. SÅ HVORFOR ATM?

Svaret er da vist ret enkelt : fordi man med en ikke-udbredt standard
langt nemmere kan bevare sin dominans på markedet.

> I øvrigt har Den flinke mand fra TDI vist heller ikke opfattet dit spørgsmål
> korrekt  :-(
> ADSL,ATM og OS har intet med hinanden og gøre!

I den forstand at det er politisk fra teledk så har det.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
Free your mind and your desktop will follow....