Re: Diverse: UBUNTU 10.04 GRUP bootmanager

Den 10-05-2010 17:02, Poul skrev:
Jep - "Opstart håndtering" eller "StartUp Manager" løste problemet...
Tak Frank!

Endnu et lille spørgsmål.
-------------------------
I tidligere udgaver (bl.a.Ubuntu)var der en lang listning af drivere som
løb op over skærmen med et [OK] ude til højre. Nu er der kun en
sort/blank skærm indtil Ubuntu-menuen startes.

Kan denne "sort/blanke skærm" ikke erstattes.. så man kan følge
bootforløbet bedre..

Du skal kigge på /boot/grub/grub.cfg og finde linien med den kerne, som maskinen booter op med og fjerne ordet "splash".
Min linie ser sådan her ud

gammel:
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-22-generic root=UUID=2e4202eb-d395-4191-80ec-a95f08604b3a ro quiet splash

ny:
linux /boot/vmlinuz-2.6.32-22-generic root=UUID=2e4202eb-d395-4191-80ec-a95f08604b3a ro quiet

I grub.cfg kan du også bytte om på rækkefølgen på hvilke kerner eller OS'er, som der skal startes op med som default.

grub.cfg er jo en ret vigtig fil, så tag hellere en backup inden du roder med den. Hver gang jeg har (gen)installeret en ny version af Ubuntu, har jeg som regel været inde og korrigere nogle småting i grub.cfg (tidligere menu.lst). Jeg betragter ikke mig selv som hardcore Ubuntu-nørd (if only!!!), så hvis nogle af de mere kyndige på listen vil korrekse mig....så tage jeg mig det ikke ilde op!

Martin :-D

Kort sagt - se at der sker noget. Nu er det ikke verdens hurtigste
maskine jeg har så bootprocessen tager sin tid.
vh
Poul