Re: Ubuntu 10.04 og Intel grafik

Der er vel både en teknisk og en politisk del af dette

Tjahh, jeg vil bare indskyde at jeg er utrolig glad for Ubuntu.

Dette var mit tekniske input. Jeg har haft relativt få problemer med Ubuntu og for hver release er det kun blevet bedre. For mig er det vigtigt med en stor brugerbase worldwide, så har jeg chancen for at finde løsningen på lige præcis mit problem.

Ind i mellem virker det på mig som om at linux folk synes det er smart
at skyde efter alt, hvad der har vokset sig stort.

Dette var et politisk input fra min side.
Jeg har hørt kritikken som du også henviser til

http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/3925641/Ubuntu-Where-Did-the-Love-Go.htm

og har ikke nok viden til at vurdere hvorvidt kritikken er berettiget.

De forskellige store distributioner har jo valgt hver deres strategi for hvordan der kommer penge i kassen og personligt synes jeg Ubuntus har været mere indbydende end det her halløj med at skelne mellem kommercielle udgaver og frie udgaver som jeg har oplevet med SuSE/OpenSuSE, RedHat/Fedora.

Og slutteligt. Hvornår har du sidst installeret en ikke-ubuntu distro?

Da jeg gik over til Ubuntu fik jeg en markant forbedring i fht.
 * installation ( nemmere, bedre hw genkendelse, virker ud-af-boksen )
* en umiddelbart bedre bruger oplevelse mht. desktop, grafiske værktøjer til indstilling af diverse, etc.

Det er meget muligt at andre distributioner er fulgt godt med, men for mig er der ingen tvivl om at Ubuntu var med til at hæve overliggeren.

Det er muligt at Ubuntu nu mister terræn pga utiltalende politiske og tekniske valg. Det er jo i så fald fint nok, sådan må det jo være.

/ Kristian