b�are & linux

Hej, jeg er lige begynd at bruge linux, og selv om det måske ikke er
lige nemt altid, så er det nu meget sjovt. Indtil videre har jeg kørt
linux på min gamle og min eneste computer, en 486'er, og det har kørt
meget godt. Jeg har selfølgelig slettet hardisken en masse gange, når
jeg har kludret i det som root, men det er jeg vant til fra dos'sen af.
Mit problem nu er at jeg skal til at læse, og i den forbindelse ville
jeg gerne have en ny pc'er. Jeg havde lidt tænkt på at få en bærbar,
lidt fordi jeg tror at jeg vil have brug for den, og lidt fordi jeg
syntes det er sejt. Jeg ved godt at man ikke får så meget for pengene,
men det kan jeg godt leve med. Det jeg gerne vil vide nu, er hvor godt
Linux kører på bærbare pc'er, specielt sammen med windows, og om Linux
er kompatibel med en måske sprit ny bærbar.
  Det var det første spørgsmål, jeg har lige eet til. Mit andet problem
er på min 486'er. Problemet er at skærmen går "Dorte Kollo" når jeg
lukker min X11 ned. Jeg kører med den Red Hat Linux 5.2 der er blevet
udgivet af globe.
Eftersom det er første gang jeg skriver ved jeg ikke hvor svaret kommer
til at stå henne. Jeg har været lidt inde på sslug's hjemmeside og har
lidt svært ved at finde rundt i alle de emails der er. Så hvis den/de
der svarer, lige gider at sende svaret, eller en path til svaret, til
min email adresse praerieove@xxxxxxxxx. ville jeg være glad.

hilsen rune