Re: bærbare & linux

In <19990708195920.19969.rocketmail@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx> rune larsen <praerieove@xxxxxxxxx> writes:

>Mit problem nu er at jeg skal til at læse, og i den forbindelse ville
>jeg gerne have en ny pc'er. Jeg havde lidt tænkt på at få en bærbar,
>lidt fordi jeg tror at jeg vil have brug for den, og lidt fordi jeg
>syntes det er sejt. Jeg ved godt at man ikke får så meget for pengene,
>men det kan jeg godt leve med. Det jeg gerne vil vide nu, er hvor godt
>Linux kører på bærbare pc'er, specielt sammen med windows, og om Linux
>er kompatibel med en måske sprit ny bærbar.

Som hovedregel er der ikke de voldsomme problemer med Linux på bærbare
pc'ere. Det der oftest giver problemer er (ligesom med de stationære,
i øvrigt) grafik- og lyd-kort. Men efterhånden kender Linux og XFree
de fleste grafik-chips, inklusive Neomagic chipsættet som tidligere
var noget bøvl at få til at virke.

Mht. lydkort, så kan det måske bedre undværes - jeg synes ikke det er
den store katastrofe, at jeg ikke kan få lyden til at fungere.

En del bærbare kommer med indbygget modem. Desværre er de som regel
af WinModem typen - d.v.s. de virker IKKE med Linux. Så du skal regne
med, at der skal anskaffes et eksternt modem (enten et normalt, eller
et PCMCIA-baseret modem) hvis du skal på Internet med din bærbare.

Jeg har selv lige anskaffet mig en bærbar - en IBM Thinkpad i-1458.
En rar lille maskine med et godt, stort tastatur og en flot skærm.
(Køb en bærbar med TFT skærm - DSTN skærme er noget frygteligt
stads i sammenligning). Ingen problemer med grafik-kortet, men det
er ikke lykkedes mig at får lydkortet til at virke. Linux' standard
lyd-driver vil ikke acceptere at kortet eksisterer, og den kommercielle
lyd-driver får maskinen til at gå i baglås. Og ja - den har et indbygget
WinModem som jeg ikke kan bruge til noget. Men bortset fra lyd og
modem er det en god maskine - og jeg kan sagtens leve uden de to ting.

Jeg vil foreslå at du kigger på "Linux Laptop homepage" inden du
farer ud og køber noget - jeg kan ikke huske URL'en, men hvis du
søger på "Linux and laptop" i Yahoo dukker den op.

>  Det var det første spørgsmål, jeg har lige eet til. Mit andet problem
>er på min 486'er. Problemet er at skærmen går "Dorte Kollo" når jeg
>lukker min X11 ned. Jeg kører med den Red Hat Linux 5.2 der er blevet
>udgivet af globe.

Uden at vide noget om hvad det er for en skærm er det svært at give
andet råd end at sørge for at du bruger de seneste opdaterede
XFree86 pakker fra Red Hat. Men jeg har to Digital maskiner ude på
arbejde, som gør noget tilsvarende - trods opdateringer og diverse
forsøg på at få dem til at lade være.

>Eftersom det er første gang jeg skriver ved jeg ikke hvor svaret kommer
>til at stå henne.

Det ryger ud på sslug-teknik mailing listen (skriv til
sslug-teknik-subscribe@xxxxxxxx hvis du vil på den liste), som
også kan læses på news-serveren news.sslug.dk.

--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<storner@xxxxxxxx> |  who try to create foolproof software and the