Re: SV: SV: E, O og A!!

Jodå, det kan visst vara p.g.a. det, att inkommande post ifrån vissa
avsändare är markerad som

fastän det faktiskt är fråga om 8bit och iso-8859-1. Så sker t.ex. när
man sänder meddelanden ifrån iname.com och en dela andra liknande
ställen.

Jag råkade ut för samma sak tidigare, innan jag lade in växeln

pass8bits

i min ~/.fetchmailrc

Utan pass8bits i ~/.fetchmailrc »trodde« mitt sendmail nämligen på den
felaktiga uppgiften i brevhuvudena, att det vara fråga om 7bit (fastän
det var 8bit i innehållet), så att åttonde biten silades bort och åäö
blev edv.

Samma sak inträffade med all post, jag sände till vissa adresser
ända tills jag lade in följande rader i huvudet på all avgående post
(ifrån Emacs):

Det hjälpte.

För att få in detta som förval, skriver man i sin ~/.emacs.el följande:

(setq mail-default-headers "Content-Transfer-Encoding: 8bit\nContent-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\n")

För somliga system måste man tydligtvis uttryckligen tala om, att det
är fråga om 8bit, annars behandlas innehållet som 7bit.

Att felet skulle drabba E, O och A låter dock en smula märkligt.

--
Erik Jonsson <generaldepoten@xxxxxxxxx>
http://www.fortunecity.se/blakulla/trollstigen/100/vkt/index.html