Re: Er der nogen der lige kan forklare?! (filesytem fejl?)

In <37F63F8E.222465AE@xxxxxxxxxxxxxx> Jacob Kolding <c973502@xxxxxxxxxxxxxx> writes:

>Jeg sad og var ved at installere en rpm på 3mb da jeg fik at vide at min
>disk var fuld, hvilket jeg fandt meget mærkeligt! så kørte jeg df som gav
>mig følgende:

>Filesystem           1k-blocks      Used Available Use% Mounted on
>/dev/hda1              7315959   6988176         0 100% /

5% af disk-blokkene er default reservet, og kan kun allokeres af
root. 5%*7315959 = 365797 blokke. D.v.s. du har kun 695016 blokke
til "normal" brug, og de er brugt. Derfor siger df "100% fuld"

Det kan checkes/ændres med tune2fs, f.eks. "/sbin/tune2fs -l /dev/hda1".

En anden forklaring kan være temporære filer som er markeret som
slettet, men der er stadig en proces som holder dem åben. Det
varer dog ikke over en reboot, som du foretog.

--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<storner@xxxxxxxx> |  who try to create foolproof software and the