Problemer med harddisk

En ven og jeg har netop været ved at installere Linux på en maskine,
hvor alt gik forholdsvist pænt, indtil den skulle lukkes ned første
gang. Så begyndte den at klage over problemer med filsystemet, men
lukkede efter omstændighederne pænt ned. Den kunne kun bootes i
single-user mode, og der skulle manuelt køres fsck på to
partitioner. De problemer mange der var, blev rettede, men der gik
mange data tabt. Harddisken er i BIOSen indstillet til LBA, og min ven
mistænker, at dette kan være problemet.
  Vi har tidligere haft samme problem med en anden og noget ældre
harddisk (af de første Quantum Bigfoot, der jo er lidt "shaky").
  Og nu til det underlige: diskene har før været brugt til NT, og der
har aldrig været nogen problemer. Er der nogen, der kan komme med en
forklaring og helst også en løsning?

Martin

--
Anyone who has realised the importance of Esperanto
is morally obligated to work for it.

Follow ups