Re: Hvordan flytter man root-partitionen?

On Wed, Nov 24, 1999 at 11:21:47PM +0100, Hans Jørgensen wrote:

> Det eneste der sidder tilbage som oprindeligt er harddiskene(4 stk. IDE)
> og SCSI-controller(som der sidder en Plextor-brænder på)
>
> Så har jeg et par gange når jeg genstartede den set bios klage over
> "Primary Master" og har så overvejet om det kunne være den der var
> syg.
> Den indeholder jo / og så er den også swap-plads på maskinen.
> Men hvordan kan jeg flytte / over på en anden disk? jeg har tænkt
> mig at bruge hdc som aligevel ikke er i brug mere(den blev for lille
> til dens opgave) og så efter flytningen sætte den over som "primary
> [...]

Se Hard-Disk-Upgrade mini Howto

Det nemmeste er at fdisk/formatere den nye disk som ønsket,
og kopier / over på den "nye" /, som indtil videre er kaldet /mnt/nyroot
eller noget i den stil.
Brug f.eks. "tar" udgaven i howto'en til at kopiere dataene, inkl /dev/ mv.
Du kan så fortsat lade den gamle "/" sidde i maskinen og
rette "lilo.conf" til at anvende /dev/hdcX i stedet .

Vil du bytte rundt på diskene, så skal du først tilrette lilo.conf
og give passende options til lilo så den (forhåbentlig) laver
en korrekt installtion af lilo på /dev/hdc.

> Den gamle root-disk er en 170meg og den nye bliver en 200meg.
> jeg vil helst klare det uden disketter og den slags da jeg ikke har
> et diskettedrev i boxen ...

Problemet er hvis du vil udtage den harddisken, så kan du let risikere
at skulle få brug for floppydrevet .