RE: Underlig $DISPLAY i X

Alstrup, Kurt skrev:

> Det er derfor korrekt af startx at definere DISPLAY=:0 for at lokale
> clienter vaelger den bedste (hurtigste) IPC metode. Hvis den bedste IPC
> metode saa viser sig at vaere en unix socket, saa vil :0 vaere identisk med
> unix:0.

Ja. Det har jeg slet ikke tænkt på.

Det viser sig, med følgende forsøg, at jeg med DISPLAY kan styre
om der bruges UNIXCONN eller TCPCONN. (checkes med tcpdump -i lo)

export DISPLAY=:0 ; rxvt           # UNIXCONN
export DISPLAY=unix:0 ; rxvt       # UNIXCONN
export DISPLAY=localhost:0 ; rxvt  # TCPCONN

Og dog. Hvis jeg undlader at exportere DISPLAY=:0 inden jeg
starter en ny rxvt, bliver DISPLAY i den nye rxvt unix:0

Jamen i det tilfælde kan den vel ikke have det fra fvwm2.
Nu er jeg konfus. Hvor har den det så fra?

Det jeg gerne vil have, er DISPLAY=:0 med UNIXCONN.

> test x"$DISPLAY" = xunix:0 && {
>   DISPLAY=:0
>   export DISPLAY
> }
>
> men det vil ikke redde situationen for programmer der startes direkte fra
> fvwm2.

Og det er præcis det jeg gør for at starte rxvt da min mit foretrukne
"skrivebord" er et fuldstændig tomt rodvindue.

Så kunne jeg starte rxvt fra et gnome panel. Så bliver DISPLAY sat
til :0. Ærgerligt, for det er meget nemmere at klikke i rodvinduet.
Og jeg får også brug for at teste på unix:1, unix:2 o.s.v.

Hmmm... Jeg kunne jo rette i rodmenuerne på fvwm2 så rxvt får
en -display:0. Nårh nej. Sommetider bruger jeg jo :1 højere.

Jeg må nok patche fvwm2 eller gå tilbage til twm :-(

--
torben fjerdingstad        | linux-2.2.10-smp/GNU/gnome-1.0
tfj@xxxxxxxxxxxxxxx        | linux får den op og stå