Re: L2 cache problem

>Min maskine har haft problemer gennem et stykke tid. når jeg husker tilbage,
>mener jeg den ikke havde problemer da der kun var 32-48MB EDO ram i den, men at
>det vistnok har stået på efter jeg fik fat 2x64MB FPM ram.
>
>Der er kun 256KB L2 cache i den, så jeg tænkte at cache controlleren måske ikke
>kunne finde ud af hvornår noget er cached og ikke.
>256KB kan som bekendt kun cache op til 64MB.

Kommer det ikke mere an på chipsættet end mængden af cacheram?

>Intel pentium S 133 oc'et til 150 på 66Mhz MB, sat op til 75Mhz, SiS
>85c503/551/5513 chipset, RH 6.0/2.2.5-15, XFree86-3.3.3.1-49, gpm-1.17.5-3.

Det er helt klart din overclocking der er skyld i det. FPM og EDO ram
kan ikke køre stabilt over 66 MHz FSB, så er du nødt til at bruge
SD-RAM. Du skal hellere overclocke vha. multiplieren (66*2,5 i stedet
for 75*2).

>Jeg disablede så L2 cachen i BIOS, og nu han den kørt adskillige timer med
>seti@home, Comm. 4.7 mail og browser, hotjava, amaya og et par utils åbne, mens
>jeg har _arbejdet_ i bl.a. amaya, uden at låse.

Når du overclocker FSB'en og sætter mere RAM i øger du helt klart
fejlrisikoen. Alle led i kæden skal kunne følge med - CPU, bus, L2
cache, RAM. Det er bemærkelsesværdigt at du har kunnet køre med 75 MHz
FSB overhovedet, men det er måske fordi L2 cachen i dit tilfælde er
den første der giver op overfor en OC'ed FSB, når den samtidig skal
styre det ekstra RAM du har sat i.

> X/keyb./mus plejer at låse så jeg oftest ikke engang kan bruge sysreq. keys.
>
> Andre der har prøvet samme procedure, eller har kommentarer?

Det lyder klart som overclocking-problemer. Det burde kunne løses ved
at sætte bussen ned.

/Simon