Re: L2 cache problem

Simon Lodal wrote:

> Kommer det ikke mere an på chipsættet end mængden af cacheram?

Hmm, nu du siger det, har aldirg undersøgt hvordan fx celeron med 128KB kan
cache tilstrækkelig meget ram; må nok hellere undersøge det nærmere.

> Det er helt klart din overclocking der er skyld i det. FPM og EDO ram
> kan ikke køre stabilt over 66 MHz FSB, så er du nødt til at bruge SD-RAM.

Problemet her er bare at maskinen havde god oppetid med mindre mængde ram,
stadig på 75Mhz FSB.

> Du skal hellere overclocke vha. multiplieren (66*2,5 i stedet
> for 75*2).

Joe, det ved jeg jo godt, FSB OC giver bare mere end CPU OC på en ældre maskine,
og 2.5x66=166Mhz - mere end jeg bryder mig om at byde CPU'en.

> Når du overclocker FSB'en og sætter mere RAM i øger du helt klart
> fejlrisikoen. Alle led i kæden skal kunne følge med - CPU, bus, L2
> cache, RAM. Det er bemærkelsesværdigt at du har kunnet køre med 75 MHz
> FSB overhovedet, men det er måske fordi L2 cachen i dit tilfælde er
> den første der giver op overfor en OC'ed FSB, når den samtidig skal
> styre det ekstra RAM du har sat i.

Havde ellers prøvet at sætte al timing til langsomst mulige værdier.
Well, der er nok ikke andet at gøre end at vælge mellem at sætte FSB'en ned
eller bruge mindre ram eller køre uden L2.
Vist er den langsommere uden L2, men hvad er bedst: Hurtigere FSB, meget ram og
ingen L2 eller langsommere FSB, mindre ram men L2? Pest eller kolera?

Maskinen bliver alligevel degraderet til test om kort tid, så jeg foretrækker
pesten indtil videre :-
Den har forresten nu kørt 1 day, 7:13 med load omkring 2 med så meget igang, at
den har swappet en god del, no problemas.
--
Mogens Valentin - mailto:monz@xxxxxxxxx - WWW: http://www.danbbs.dk/~monz/
Web, Programming, Network, Security - Guides for Linux, Xwindow and more..